Jak se pozná zánět v zubu?

zář, 24 2023

Co je to zánět v zubu a proč vzniká?

Mnozí z nás si vzpomenou na svoje milé dětské léta, kdy nám rodiče či prarodiče opakovali, abychom si pořádně čistili zuby. Samozřejmě ne nadarmo, existuje totiž hrozba, o které si dnes povíme více – zánět v zubu. A teď se asi ptáte: A co to vlastně je ten zánět v zubu, Iveta? A proč bych se jím měla trápit?

Zánět zubu je nepříjemný stav, kdy se v důsledku dlouhodobého negativního působení bakterií na zuby objeví bolest, citlivost či otok. Předcházet tomu můžeme pravidelnou péčí o ústní hygienu, ale i tak se někdy stane, že se s tímto nepříjemným problémem setkáme. A pak si říkáte, proč jsem poslouchala ty pohádky o zubní víle místo abych si šla vyčistit zuby, že?

Známky a symptomy zánětu zubu

Teď, když víme, co zánět v zubu je a proč nastává, pojdme se podívat na to, jak poznat, jestli ho máme. Máme-li zánět v zubu, projeví se nám to několika způsoby. Můžeme cítit bolest při kousání, při konzumaci teplých či studených jídel, může se objevit otok či můžeme cítit nepříjemný zápach z úst. No, skvělý seznam na přání pro paní Věštěnku, co?

Můj Jan to taky dostal jednou a bylo to peklo. Bylo to ještě v době, kdy jsme chodili na rande a místo romantické večeře jsme skončili u zubaře. Jan měl velkou bolest, která se stupňovala při konzumaci teplých jídel. A tak místo večeře u svíček jsme měli večeři s výhledem na zubařské křeslo.

Léčba zánětu zubu

No dobře, už víme, jak to poznat, ale co s tím máme dělat, když máme zánět v zubu? Odpověď je jednoduchá – jdeme k zubaři. A vzpomeňte na Janovu historii, opravdu nechcete nechat zánět zubu dojít tak daleko, aby to zkazilo vaše rande!

Léčba zánětu zubu může probíhat několika způsoby. Z počátku je to čištění daného zubu a osetření antibiotiky. Pokud to nepomůže, může být nutné provedení zubního výplachu. A pokud ani to nezabere, může být nutné odstranění postiženého zubu. Ale nebojte se, zubař je tu, aby vám pomohl.

Prevence zánětu v zubu

Jak říká moudrá pravda, prevence je lepší než léčení. A platí to i v případě zánětu v zubu. Jak tedy můžeme tomuto nepříjemnému stavu předcházet? Pravidelným čištěním zubů a návštěvou zubaře. A nezapomeňte, jak říkávala moje babička, kdo si nečistí zuby, ten má smradlavý dech!

Pravidelná návštěva zubaře může pomoci předejít nejen zánětu zubu, ale i řadě jiných problémů s ústní hygienou. Platí pravidlo, že byste měli navštívit zubaře minimálně dvakrát do roka. A to i když nemáte žádné potíže se zuby. Prevence je opravdu lepší než léčení!

Zajímavosti o zánětu v zubu

Věděli jste, že většina lidí navštíví zubaře kvůli bolesti zubů až tehdy, když bolest je tak velká, že ji nemůže vydržet? No, myslím, že Jan by o tom mohl vyprávět... A věděli jste, že pokud necháte zánět zubu bez léčení, může to vést k vážným zdravotním komplikacím, včetně zánětu kloubů, srdečních chlopní nebo ledvin? Zní to hrozně, že? A přesto se mnoho lidí bojí návštěvy zubaře.

Pro naše zdraví je ovšem důležité se překonat a pravidelně zubaře navštěvovat. Takže až budete příště plánovat návštěvu kadeřnice nebo kosmetičky, nezapomeňte zařadit do plánu i návštěvu zubaře.